Så når du bäst resultat med digital annonsering

Annonsera via sociala medier, på Google eller den lokala nyhetssajten? Frågorna är många när det kommer till digital annonsering. Därför har vi skrivit ihop dessa tips på hur du ska tänka för att nå bäst resultat via digitala annonser!

 

Att annonsera digitalt

Det finns många olika tillvägagångssätt inom digital annonsering. Väljer du att annonsera i nyhetsmedia kan du till exempel välja mellan displayannonser, digital helsida, native advertising eller rörliga annonser. Men för att nå ut till så många som möjligt inom din målgrupp rekommenderas även annonsering via Google, LinkedIn Facebook, Instagram eller Youtube. 

Visste du att Göteborgs-Posten kan hjälpa dig med annonsering i sociala medier?

Val av annons beror på olika faktorer

När du står inför en annonskampanj och ska välja kanaler för bäst resultat ska du först och främst tänka på din målgrupp. Var befinner sig kunderna du vill nå? Vissa kanaler passar bättre för en särskild målgrupp än andra. Instagram har till exempel en helt annan användarskara än de som loggar in på gp.se för att ta del av ett flöde – och LinkedIn attraherar en annan målgrupp än vad Youtube gör. 

Du bör även tänka på målet med din annonsering. Vill du driva besök till en butik med ett erbjudande eller vill du bygga varumärke långsiktigt? För kampanjerbjudanden fungerar displayannonser bäst, medan native advertising är det du ska välja om du vill bygga varumärke. 

Ladda ner vår guide: Checklistan för dig som vill annonsera digitalt

 

Hur länge vill du synas?

Det är inte bara val av kanal och budskap som avgör hur bra ditt resultat blir – du behöver också veta hur länge du önskar synas med din annonsering. Handlar det om en tillfällig rea väljer du annonslängd baserat på den, samtidigt som varumärkesbyggande kampanjer kräver längre synlighet. Ett tips är också att synas med samma budskap i olika kanaler på olika tider för att nå ut så brett som möjligt. 

 

Så når du bäst resultat av digital annonsering

Vad ska du tänka på för att få till absolut bäst resultat? För det första bör du veta att ditt förarbete är avgörande för hur lyckad din annonsering blir. Gör din research noggrant innan du sätter igång en kampanj! Sätt dina mål, skriv ner förväntad effekt och håll koll på din annons när den ligger live för att se om den presterar som förväntat. Du kan nämligen göra ändringar i din annons som ligger ute.

Ett annat hett tips är att använda dig av flera olika kanaler när du annonserar digitalt.Detta ger ett bättre resultat av den enkla anledningen att fler människor kommer att se och därmed agera på din annons. Och glöm inte att alltid utvärdera efter varje annonskampanj du genomfört. Genom att samla insikter från tidigare aktiviteter kan du optimera och göra dem ännu bättre nästa gång!

 

För att lyckas med ditt förarbete och val av digitala kanaler står vi på Göteborgs-Posten till din tjänst. Kontakta oss för hjälp med att få bäst resultat.