I början av 2021 var biltvättsföretaget Glimra i färd med att etablera sig i Göteborg, genom att starta sju nya gör-det-själv-hallar. Glimra var ett okänt varumärke på Göteborgsmarknaden och behövde därför höja sin varumärkeskännedom och få återkommande kunder. Trots att målet med kampanjen var att få läsarna att ladda ner deras app, valde Glimra ändå att annonsera i print. Här berättar vi mer om det lyckade resultatet – som bevisar att print även konverterar digitalt.

Om Glimra

Glimra är en kedja biltvättar med gör-det-själv-hallar som finns i flera av Sveriges regioner. När det var dags för Glimra att etablera sig i Göteborg var de ett relativt okänt varumärke lokalt. Därför behövde de dels höja sin varumärkeskännedom och dessutom få in kunder som ville tvätta på deras tvättstationer. För att få ett bra välkomnande hos göteborgarna bestämde de sig för att erbjuda en gratis biltvätt till alla nya kunder.

Printannonsering för att nå rätt målgrupp

Stampen Medias Key Account Manager Pontus Rosenhoff sökte upp Glimra när han såg att hans närmaste biltvätt skulle genomgå en rebranding och bli en Glimra-tvätt. Han ville höra efter hur deras etableringsplaner såg ut och där såddes fröet till ett bra samarbete. Marknadschefen på Glimra såg att de redan nådde en yngre målgrupp och ville istället nå personer i det äldre åldersspannet. Det var så annonsering i print kom in i bilden.

– Jag presenterade den målgrupp vi har i våra tidningar och visade case, statistik och läsarundersökningar från andra kampanjer. GP verkade vara en bra kanal för ändamålet även om vi från början inte visste om annonseringen skulle vara i print eller digitalt, säger Pontus Rosenhoff.

Så kunde printannonsen konvertera digitalt

Målet med Glimras kampanj var att få konsumenterna att ladda ner deras app. Erbjudandet var att alla som laddade ned appen, och skrev in den kod som fanns i annonsen, fick 100 kr att tvätta för. Eftersom fokus i annonsen låg på appen var det möjligt att följa utfallet och det gick tydligt att se hur annonsen konverterade. Något som kan vara lite utmanande när det kommer till annonsering i print.

– Vi vet alla att det är lite svårare att mäta konverteringar i print. Det fina med den här kampanjen var att vi kunde genomföra mätningar. Tack vare koden i annonsen kunde vi i realtid se exakt hur många som hade agerat. Det var ett intressant utbyte för både kunden och oss. Vi hade hela tiden en transparent dialog och det var spännande att se hur en annons i print kunde konvertera digitalt, berättar Pontus Rosenhoff.

Läs även: Annonsering i nyhetsmedia ger dig en ROI på hela 1,9!

Utmanande mål

Inför kampanjen satte man upp ett tufft mål. Självklart var det svårt att på förhand estimera hur många som skulle komma att ladda ned appen och nyttja erbjudandet. Det kampanjmål som sattes var att minst 1 000 personer skulle ha laddat ner appen och löst in rabattkoden.

GP kunde välja fritt mellan de placeringar i print som de hade till förfogande under kampanjens gång. Samarbetet var helt utan några konstigheter och med en proaktiv dialog om vad de hade för planer härnäst, berättar Damon Razazi, marknadschef på Glimra.

Målet nåddes – och överträffades

Under en fyraveckorsperiod genomfördes stötvis annonsering i GP:s fysiska upplaga. Annonseringen motsvarade åtta helsidor och såväl Stampen som Glimra blev glatt överraskade när de såg kampanjens rivstart i början. Redan klockan 08.37 den första dagen var 55 koder inlösta och inom det nästkommande dygnet hade totalt 200 personer löst in en kod för att ta del av erbjudandet.

Målet med de 1 000 personer som skulle ladda ner appen och lösa in sin rabattkod nåddes inom utsatt tid – och fortsatte dessutom att öka. Efter att målet var uppnått fortsatte nämligen fler att ta del av erbjudandet och dessa “eftersläntare” gjorde att antalet ökade med över 15 % efter kampanjens slut.

Den här lösningen var verkligen utanför boxen och det fanns inget standardprotokoll att utgå från. En starkt bidragande faktor var att Glimras marknadschef var öppen och vågade tänka utanför traditionella banor. Vi visste från början vilka förutsättningar och resurser de hade och kunde agera utifrån det för att attrahera de vi känner allra bäst – våra läsare. Att båda parter var flexibla, att vi fick ett färdigt annonsmaterial samt frihet att skräddarsy utifrån Glimras förutsättningar bidrog också starkt till det fina resultatet, berättar Pontus Rosenhoff.

Läs även: Så kan Götesborgs-Posten hjälpa dig skapa en lyckad annonskampanj

Engagerade kunder är mer värda

En viktig aspekt när det kommer till annonsering är inte bara vilka konsumenter du når – utan hur många som väljer att agera. När du aktiverar en kund, som t.ex. måste ladda ned en app och skriva in en kod, får du även en kund som är engagerad. En konsument som tar fler steg är mer värd och de som fullföljer erbjudandet är troligtvis intresserade och har därför större chans att bli en återkommande kund. De är också benägna att sprida budskapet vidare till vänner och bekanta.

Eftersom detta var en ”performance”-kampanj, fast i print, kunde vi se väldigt många nya användare för den förvärvskostnad vi hade förväntat oss. Vi kunde även se att de som löste in rabattkoden har besökt oss flera gånger under året. Samarbetet har flutit på väldigt smidigt och levde upp till våra förväntningar. Vi har fått superbra hjälp av Pontus som inte komplicerat saker och levererat på det vi avtalat med en glad och positiv inställning, säger Damon Razazi, marknadschef Glimra.

Ökad digital aktivitet via print – vanligare än du tror

Att få digitala konverteringar i print är trots allt rätt vanligt förekommande. Eftersom spårbarheten är begränsad i printkampanjer är det många som ser en annons och sedan googlar varumärket eller besöker hemsidan. Många sökningar online börjar således med att man sett budskapet i nyhetsmedia. Med hjälp av Stampen Medias RAM-mätningar kan vi se att även om annonsen är i print så ökar besöksantalet på kundens hemsida och antalet sökningar på produkten eller varumärket.

Med detta i åtanke är det bra att inte stirra sig blind på sista klicket, utan att se helhetsbilden. Vi vet att det är lätt att endast fokusera på direktkonvertering – att räkna på varenda annonskrona och vilja att de betalas tillbaka på studs. Men glöm inte bort värdet i ett riktigt bra och långsiktigt varumärkesbyggande.

Vill du veta mer om hur vi på Stampen Media kan hjälpa dig att nå dina mål? Kontakta oss!