Nå din målgrupp och håll dig inom budget

Vill du annonsera för att nå ut men är orolig för att budgeten ska skena iväg? Det finns flera sätt att nå din målgrupp och samtidigt sätta en fast budget för din annonsering – fortsätt läsa för våra tips!

 

Hur specifik är din målgrupp?

Ofta finns det en önskan att nå ut till så många som möjligt så snabbt som möjligt. Men det är inte alltid så effektivt. Att nå “alla” via annonser kan vi lova blir en kostsam historia. För att kunna välja det mest effektiva annonsformatet, rätt kanal och rätt budskap, måste du därför specificera din målgrupp. Det är också via en bestämd målgrupp som du kommer att kunna anpassa ditt innehåll så att det träffar rätt.

Ett tips för att nå ut brett men till en målgrupp baserad på geografi är att annonsera i den lokala papperstidningen. Då vet du att din annons är synlig för alla som får tidningen. Alternativt om du arbetar med displayannonser på den lokala nyhetssajten och köper ett visst antal visningar. Eller det rekommenderade – både print- och digitala annonser parallellt!

 

Så håller du koll på din budget

För att vara säker på att din budget inte skenar iväg när du köper annonser kan du till exempel köpa en displayannons där du tillsammans med din kontaktperson bestämmer en fast budget och hur många visningar du får för just den pengen. Många nyhetsmedier, som vi på Göteborgs-Posten, erbjuder fasta paketpriser där du aldrig betalar mer och blir garanterad innehållet i paketet. Vi kan även skräddarsy ett paket åt dig där du är med hela vägen och den fasta budgeten bestäms i samråd. 

Vill du annonsera via sociala medier som till exempel Facebook eller Youtube sätter du din budget själv! Du bestämmer alltså en fast summa som du önskar annonsera för och kanalen ger dig all effekt du kan få för din specifika peng. Där kan du alltid gå in och justera när annonsen ligger live – vill du öka räckvidden kan du lägga till extra pengar till exempel. Men du har hela tiden kontroll över din egen budget.

 

Dessa annonser passar dig med lite lägre budget

För dig som är ute efter kostnadseffektiva annonser via Göteborgs-Posten med en något lägre budget finns det bra alternativ! Du får räkna med att det blir svårare att målgruppsanpassa annonserna men du kan fortfarande få bred synlighet. 

 

  • Lokalsnurran – I detta format syns din annons i en annonskarusell tillsammans med andra varumärken på nyhetssajten. Där kan din annons ligga och snurra i en hel månad mot en fast summa. 

 

  • Outsider-annons – Detta är en  kostnadseffektiv annons som ligger på GP.se. Annonsen läggs till höger om alla artiklar på sajten och den följer med när besökaren scrollar nedåt, vilket gör den väldigt synlig.

 

För mer information om bland annat Göteborgs-Postens paketpriser för annonsering i sociala medier kontakta oss så hjälper vi dig!