Nå 100 000 läsare som kan klicka på din annons direkt i tidningen

Att nå ut till sin målgrupp med ODR har blivit svårare genom åren, då allt fler väljer att tacka nej till reklam i brevlådan. Samtidigt börjar allt fler läsa sin tidning i läsplattan. Vi erbjuder därför en lösning där du kan komplettera din ODR digitalt med annonser och ibladning – en lösning som är både kostnadseffektiv och miljövänlig. I den här artikeln får du bland annat veta fördelarna med digital komplettering av ODR och se exempel på hur du kan dra nytta av att allt fler föredrar att läsa sin tidning online.

E-tidningsläsandet är den form av prenumeration som växer snabbast. Vi på Stampen Media kan se att vår e-tidning eGP ökar kraftigt och vi vet att många fortfarande uppskattar att kunna bläddra i sin tidning – även digitalt. Inom Stampen Media finns 16 tidningstitlar och flera av dessa har fått fler publiceringsdagar och många i form av e-tidning. Bara i eGP når du, lågt räknat, 100 000 läsare i A-region 33 (Göteborg/Alingsås).

Stora satsningar på det digitala

Anledningen till att vi satsar digitalt är till följd av den beteendeförändring där e-tidningar får allt fler läsare. Vi vill därför kunna fånga upp den målgrupp som växer och låta annonsörerna befinna sig där läsarna finns. Vi på Stampen Media uppskattar verkligen fysiska tidningar och det format som print erbjuder, där kreativiteten kan flöda fritt över flera sidor. Vi vill därför erbjuda samma möjligheter i en nutida, digital förpackning. Vi är den enda aktören i Västsverige som erbjuder digital ibladning och vi kan hjälpa dig att planera hur det kan bli en del av din kommunikation och mediamix.

Vad är ibladning?

En ibladning i traditionell mening innebär att placera en trycksak inuti en annan. Med det menas att man bladar in en fysisk bilaga, exempelvis ett annonsblad, i en papperstidning. En digital ibladning fungerar på exakt samma sätt, men istället är det ett digitalt annonsblad som bladas in i en e-tidning.

Läs även: Fler tips för dig som vill nå bäst resultat med digital annonsering

Vem är eGP-läsaren?

De som läser eGP har generellt en hög inkomst, hög utbildningsnivå och bor centralt. Våra insikter visar att de allra flesta har “mycket god ekonomi” eller “väldigt god ekonomi”. En övervägande majoritet av de som läser eGP gör det i en läsplatta. Detta är en målgrupp som sitter ner och avsätter tid för att läsa tidningen i lugn och ro. Det resulterar också i att de är mer mottagliga för olika budskap och information.

Oftare “nej tack” i städerna

Vi känner alla till problematiken med den ständigt växande andel som sätter en “Nej tack till reklam”-skylt på brevlådan. Siffran är hög över hela landet och inte sällan skyhög i större städer och stadskärnor. Dessa målgrupper blir alltså svåra att nå med ODR och för att kunna kommunicera med dem är det extra viktigt att annonsera digitalt.

Klickbar annons – en utmärkt CTA

En stor fördel med eGP är att allt material i tidningen kan vara klickbart inklusive annonser, ibladningar och e-bilagor. Kunderna kan då enkelt klicka på annonsen och komma till din hemsida eller direkt till produktsidan för den produkt du valt att marknadsföra. Detta är en riktigt bra CTA som gör att läsarna kommer nära köptillfället. Det blir med andra ord enklare att agera och dessutom går det att redovisa statistik över hur många klick annonsen fått.

Tips! Tänk på att leverera dina digitala annonser länkade vid överlämnandet. Då kan kunderna enkelt klicka sig vidare till produkter och tjänster.

7 fördelar med digital komplettering av ODR

  • Låg kostnad
    • Kostnaden för en digital komplettering är låg, sett till vad du får och de summor du redan lägger på ODR. Du slipper tryck- och distributionskostnad och ofta ligger priset på 10-20 % av vad det kostar att distribuera ODR. Det är ett kostnadseffektivt tillägg som ger dig en väldigt stark målgrupp och du når fler kontakter till ett lägre pris. Om möjlighet finns är det väldigt smart att allokera om pengar till en digital komplettering.
  • Materialet finns redan
    • Du som redan jobbar med ibladningar och ODR behöver inte göra om materialet, utan kan använda samma PDF och tryckfil även digitalt. Dessutom är det enkelt att ladda upp annonsen och ha den i tidningen under flera dagar.
  • Kom runt “nej tack”
    • Vi har redan nämnt att det är väldigt vanligt att ha en “Nej tack till reklam”-skylt på sin ytterdörr eller brevlåda, framför allt i innerstadsområden. Därför är det lätt att förlora räckvidd om man enbart annonserar via ODR. Det är något du kommer runt när du väljer att komplettera digitalt.
  • Miljövänligt
    • Att annonsera digitalt möjliggör att spara in på papper. Om du annonserar flera dagar i rad kan du använda samma tryckfil och få större räckvidd – utan att det belastar miljön.
  • Kontinuitet
    • Du vet exakt när du kommer att få din ibladning eller annons i tidningen. Du kan exempelvis välja att annonsera på torsdagar lagom till helgen eller under de perioder då er målgrupp är som mest köpstark.
  • Räckvidd
    • En digital komplettering är en smart förlängning av det ni redan gör. Vi laddar enkelt upp annonsen de dagar ni väljer, vilket ger ett mycket fint räckviddstillskott. Dessutom kommer annonsen att ligga på en fast placering. Den är för alltid arkiverad och läsaren behöver aldrig kasta sin tidning.
  • Modernt
    • Att läsa sin tidning digitalt blir allt mer en standard. För att nå specifikt de yngre generationerna i nyhetsmedia behöver du därför komplettera i den digitala sfären.

Exempel på lyckade, digitala ibladningar

På Stampen Media har vi många lyckade exempel på företag som gjort digitala kompletteringar och ibladningar i eGP. Här berättar vi mer om två av dessa; en bilförsäljare och en blomsterhandel.

Bilförsäljare

En bilförsäljare gjorde en fysisk ibladning i GP och kompletterade med digital ibladning under tre dagar. Stampen Media följde sedan upp med frågeställningar för att kunna göra mätningar. Vi frågade vilka som läst GP, om de läst den fysiska tidningen eller eGP samt om de sett annonsen ifråga. Resultaten visar att fler sett annonsen, att benägenheten att söka mer information, besöka hemsida/försäljare samt genomföra ett köp blir högre i e-tidningen. Dessutom ökar såväl positiva känslor som känslan av nytta och noggrannhet.

Blomsterhandel

Nästa exempel är en blomsterhandel som valt att komplettera sin ODR med digital ibladning i GP:s e-tidning och alltså inte köpt någon fysisk ibladning i GP. Hela 62 % observerade annonsen i fråga och till exempel låg helhetsbetyg och positiva känslor högt över medelvärde. 28 % tog också action och genomförde ett köp till följd av att ha sett annonsen.

Viktigt att tänka på vid digital annonsering

  • Gör annonsen estetiskt tilltalande och anpassa materialet för en digital miljö
  • Lägg en tydlig CTA och uppmaning i stil med “klicka här” och “bläddra här”
  • Se till att annonsen är länkad och klickbar så att konsumenterna enkelt kan agera

Vill du veta mer om hur du kan öka din räckvidd med digital komplettering av ODR? Kontakta oss!