Nå ökad effekt av din annonsering genom en mediemix i GP

Att använda ett annonsformat kan ge bra resultat, men vi garanterar ett bättre resultat om du lägger till fler alternativ! Här går vi igenom fördelarna med att annonsera både i papperstidning och digitalt hos GP för att få så bra effekt som möjligt av dina annonser.

 

Vad betyder mediemix?

Kort och gott betyder en mediemix att du använder dig av flertalet olika kanaler för annonsering för att nå ut med ditt budskap. Det kan innebära en mix av annonser i bland annat tv, utomhusreklam, sociala medier, papperstidning, displayannonser etcetera. 

 

Fördelarna med att använda en mediemix

Använder du dig av flera olika kanaler och format för din annonsering kommer du att nå en bredare målgrupp. En annons i GP:s papperstidning syns hos alla som får tidningen. Lägger du dessutom ut samma budskap via en annons på GP.se kommer du även nå dem som läser tidningen online. Då täcker du stora delar av Göteborgs invånare.

Ökar du dessutom antalet kanaler och använder dig av till exempel rörliga annonser på Facebook, Youtube eller LinkedIn, eller ett bildspel med buskap på Instagram, kommer du bredda din synlighet ännu mer. Detta av den enkla anledningen att de olika kanalerna du använder för din annonsering har olika användare inom din målgrupp. Din printannons i Göteborgs-Posten kommer inte att synas för Instagramanvändaren och vice versa. 

Göteborgs-Posten hjälper dig annonsera via sociala medier

 

 

 

Mixa olika annonsformat i nyhetsmedia

En mediemix kan också innebära att du väljer att annonsera i olika format via samma nyhetsmedie. Det har visat sig ge väldigt bra resultat. Sveriges största mediakoncern, GroupM, har tillsammans med bland annat Stampen Media tagit fram en studie baserad på insikter från Nordens största databas inom return of investment (ROI). I denna ser vi att annonsering i nyhetsmedia har ett snitt på 1,9 i ROI. Det betyder att du får tillbaka 1,9 gånger de pengar du lagt på annonseringen i form av intäkter till bolaget. 

 

Nedbrutet visar studien följande ROI-snitt:

  • Annonsering i print: 2,0
  • Annonsering i lokal print: 2,1 
  • Displayannonser: 1,7

Studien visar även något vi av erfarenhet sett. Mixar du de olika formaten i nyhetsmedia kommer du inte bara nå ut till en bredare målgrupp – din annonsering i print kommer även att boosta annonserna digitalt och vice versa. 

 

Vi på Göteborgs-Posten erbjuder mycket mer än bara annonser i nyhetsmedia. Du kan till exempel också få strategisk hjälp i form av analys och workshops, samt annonsstrategier via Google och sociala medier.