Annonsformen du ska använda för att nå dina företagsmål

Det finns en mängd olika annonsformat och kanaler att välja mellan, vilket kan göra det svårt att veta vilken typ av annons du ska välja. Därför har vi skrivit ner några punkter du bör gå igenom för att ta reda på vilket annonsformat och kanal som passar dig och dina företagsmål bäst!

 

Välj annons i linje med dina företagsmål

Vilka är dina övergripande affärsmål i år? Det kanske känns stort att tänka på när du ska välja en annons som ska rulla i ett par veckor – men det är viktigare än du tror. Alla aktiviteter du satsar på under året ska leda dig mot ditt affärsmål och därför bör de följa samma linje. 

Är ett av affärsmålen till exempel att lyckas attrahera X antal nya förstaköpskunder – då bör du satsa på varumärkesbyggande annonser som native-artiklar för att väcka intresse hos en ny målgrupp. Är ett av företagsmålen däremot att få befintliga kunder att öka sitt snittköp kan du till exempel satsa på banner ads som talar om att befintliga kunder får ett exklusivt erbjudande i 48 timmar.

 

Hur vill du att ditt varumärke ska uppfattas?

Ditt val av annons beror också på informationen du vill nå ut med. Här gäller det att tänka på hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas och vilken känsla du vill att de som ser annonsen ska lämnas med. I nyhetsmedia syns du i en seriös, trovärdig kontext dit läsare söker sig för att ta del av nyheter och större händelser. På sociala medier kommer du att synas för en något yngre publik i olika flöden för målgrupperna som använder sig av de kanalerna. Och via Youtube kan du synas bland olika typer av videor. Det gäller alltså att tänka ut var ditt budskap kommer att passa in bäst.

 

Nischad kanal baserat på bransch

Det finns också möjlighet för dig att välja kanal och synlighet beroende på vilken bransch du är verksam inom. Väljer du att annonsera i print eller digitalt via Göteborgs-Posten kan du till exempel välja att synas bland sporten eller bland nöjesnyheterna. Är du restaurangägare och vill attrahera nya gäster på helgen är pappersbilagan Två Dagar ett bra forum där hungriga göteborgare söker inspiration inför middagsbesöket!

Är du verksam inom e-handel ska du välja digitala annonser där du kan driva trafik direkt till din sajt samt välja en kanal där du vet att din målgrupp befinner sig. Till exempel Instagram eller Youtube.

 

Tips – dessa annonser ger generellt flest visningar

Även om alla typer av annonser ger bra resultat med rätt förväntningar finns det några som står ut resultatmässigt om du är ute efter att verkligen satsa på din annonsering. Är du beredd att lägga en större budget ska du använda dig av dessa metoder. Gärna alla tre format parallellt. 

 

  • Den digitala helsidan – Din annons tar över hela sidan i besökarens mobil eller på datorn. Eftersom annonsen är det enda besökaren ser får den mycket uppmärksamhet och leder till goda resultat.

 

  • Sex till åtta native-artiklar – Dessa varumärkesbyggande annonser som är skrivna med redaktionell ton och ligger i ett artikelflöde väcker generellt sett mycket intresse hos besökare på sajt eller i papperstidningen.

 

  • Google-annonser – De allra flesta av oss googlar olika frågor och gör sökningar på Google flertalet gånger varje dag. Därför är det inte så förvånande att annonsering på specifika sökord är ett framgångsrikt tillvägagångssätt.

Kontakta oss på Göteborgs-Posten för att höra mer om skräddarsydda alternativ för just dig!