3 tips för att nå ut till din lokala målgrupp

Funderar du som lokal företagare på hur du ska nå ut i ditt närområde? För att förmedla ditt budskap till en lokal målgrupp är annonsering i nyhetsmedia ett bra tips, men det finns några viktiga punkter att tänka på. Läs vidare om du är nyfiken på våra tre bästa tips för att lyckas!

 

  1. Dra en specifik gräns och undersök det lokala beteendet

Först och främst bör du definiera var du drar din gräns för vad som anses vara lokalt. Handlar det om att nå ut till ett helt län, en stad eller ett specifikt område i en stad? Sedan bör du göra lite research inom det område du önskar nå. Vad är populärt just nu, vad brukar människorna i staden eller området tycka om att göra?  Är det olika saker beroende på om det är sommar- eller vintersäsong? Utifrån detta kan du slipa på ditt innehåll i annonsen och dra slutsatser kring när i tiden annonsen bör rullas ut.

 

  1. Använd lokala kanaler

Här gäller det att annonsera i de kanaler den lokala befolkningen använder. Att annonsera i den lokala tidningen är det absolut bästa sättet att nå en lokal målgrupp. Sedan kan du välja att göra det i papperstidningen, på den digitala sajten eller det som vi oftast rekommenderar – att annonsera både i print och digitalt för att säkerställa en bredare synlighet. 

Beroende på ditt budskap kan du generellt sett tänka att sällanköpsvaror som till exempel säng eller husvagn, samt annonser för fysiska butiker fungerar bättre i print, medan digital annonsering är att föredra om du driver e-handel. 

 

  1. Vinkla innehållet mot din målgrupp

Även om annonsering i papperstidning generellt lockar en bred målgrupp som är över 35 år, kan du fortfarande styra innehållet mot målgruppen du önskar nå genom att vinkla texten. Vänd dig till barnfamiljen genom att använda en rubrik och ett innehåll som tilltalar dem och visa tydligt att det handlar om ett erbjudande om pensionärsrabatt om du vill nå pensionären.

Samma sak gäller givetvis vid annonsering på den lokala nyhetssajten. Hur du väljer att presentera ditt innehåll kommer vara avgörande för hur du når din specifika målgrupp i området, även om digital annonsering generellt lockar en yngre publik än papperstidningen.

 

Bonus-tips!

Kompletterar du med digitala annonser utanför nyhetsmedia kan du välja din målgrupp baserat på geografi. Via Facebook, Instagram, LinkedIn och Youtube kan du enkelt lägga på ett filter som gör att din annons endast syns i den stad du önskar. 

Lycka till!