Native advertising via Göteborgs-Posten – så går det till

Är du nyfiken på native advertising och vill veta hur det fungerar hos oss? Då har du hamnat rätt – här får du veta när och hur du bör använda dig av native advertising, samt hur det går till om du väljer Göteborgs-Posten. 

 

Vad är native advertising?

Native advertising är artiklar skrivna med redaktionell ton – som är tydligt annonsmarkerade. Det är alltså köpt annonsplats med innehåll som passar in i den kontext de placeras. Dessa annonser kan förekomma både i papperstidning och digitalt på tidningens sajt. Native-artiklarna ska vara skrivna på ett sätt som gör att läsaren känner igen sig i tonaliteten och håller samma standard som läsaren är van vid att möta i sammanhanget. Native-artiklar har antingen samma omfattning som redaktionella artiklar eller skrivs som ett reportage i native-format – en så kallad longread.  

 

När ska du använda denna annonsform?

Native ska du använda för att bygga ditt varumärke långsiktigt inte för att pusha ut rea och kampanjer. Tänk på att personer som läser artiklar i en tidning förväntar sig nyhetsvärde och inte säljtrick. Inom native advertising räcker det oftast inte att bara köpa en annons du måste vanligen ha fyra till sex stycken för att nå bästa resultat. Detta eftersom varumärkeskännedom inte sker över en natt.

Om du är en leverantör av elgrillar till exempel, så vill du att din målgrupp ska känna till dig och ha dig som förstahandsval när ett köpbehov uppstår. Om kunden har sett flertalet intressanta artiklar från dig, innehållande tips och tricks inför grillningen i sommar, är chansen stor att du driver försäljning genom dina varumärkesbyggande aktiviteter. Chansen är inte lika stor att de väljer dig om du bara lagt ut en annons, en gång.

 

Så går det till via Göteborgs-Posten

Med digital native advertising via Göteborgs-Posten placeras  din artikel högt upp på startsidan, mitt i nyhetsflödet. Detta gäller både i mobilen och på datorn. När en besökare klickar på din native-artikel öppnas en ny sida med hela texten som är annonsmarkerad med gul bakgrund. Man stannar alltså i Göteborgs-Postens miljö, tvärtom mot många andra leverantörer där besökaren lämnar originalsajten när de klickar på en native-artikel. Givetvis kan du även annonsera med native-artiklar i papperstidningen också. Ju fler ställen du syns på – desto större effekt och ökad varumärkeskännedom.

Köp garanterat antal visningar

Väljer du native advertising i Göteborgs-Posten garanterar vi ett visst antal läsningar. Här följer vi branschstandard när vi räknar ut hur många visningar som behövs för att uppnå antalet garanterade läsningar. Till exempel, för att nå 1500 läsningar kommer puffen för din artikel synas ungefär 500 000 gånger på gp.se. En artikel brukar ligga ute 1-2 veckor i taget. Ser vi att dina visningar sker snabbare eller långsammare än utsatt tid justerar vi det – du får alltid dina garanterade läsningar. 

En stor fördel med native på gp.se är att vi ser en genomsnittlig lästid på 60-90 sekunder! Det är väldigt lång tid om du jämför med en displayannons som i snitt får läsarens uppmärksamhet någon sekund.

 

Vi hjälper dig skapa framgångsrika native-artiklar 

Via Göteborgs-Postens Media Studio får du hjälp med att skapa native-artiklar som passar vår tonalitet, med ditt unika innehåll. Våra kommersiella redaktörer har journalistisk bakgrund och ser till att dina annonser blir så framgångsrika som möjligt. Vi kan även ta professionella bilder och skapa rörligt innehåll till dina artiklar som passar vår kontext och vårt flöde.

 

Är du nyfiken på hur native-artiklar med lokal vinkel i Göteborgs-Posten sett ut? Här är några exempel:

 

Hede Fashion Outlet

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän

Stena Line (longread)