Annonsering i nyhetsmedia – den enda ordlistan du behöver

Vi vet att det är en djungel av ord på både svenska och engelska som florerar när det talas om annonsering i nyhetsmedia. Därför har vi plockat fram denna ordlista så att du ska kunna känna dig säker i varje dialog och beslut!

 

Native advertising är annonsmärkt kommersiellt redaktionellt innehåll som kan placeras både i print och digitalt. Enkelt beskrivet skriver du en artikel om ditt företag på ett journalistiskt sätt och den placeras också bland artiklar. Enda skillnaden är att den är “annonsmärkt”, alltså att det finns en liten disclaimer om att det är en annons och inte en nyhetsartikel. Inom native advertising köper du X antal visningar. Det betyder att du betalar för hur många gånger din artikel ska visas för besökare.

 

Advertorial advertising är annonser som placeras på annonsplatser digitalt, men som även dessa är skrivna på ett journalistiskt sätt för att passa in på plattformen. Även här köper du X antal visningar.

 

Banners är en annonsyta som syns både i datorn och i mobilen. Banners kommer i olika format som till exempel en avlång yta högst upp på sidan, en annons som hänger med när du scrollar ned på sajten eller en så kallad take-over, som tar över en hel sida på datorn eller i mobilen.

 

Bannerproduktion – innebär annonsleverantörenhjälper dig att skapa innehållet till dina banners för att det ska passa in bättre. 

 

Displayannonsering – är ett nyare ord som används för att beskriva att du annonserar med köpta banners. 

 

SEO står för search engine optimization (sökmotoroptimering). Arbetar du med SEO handlar det om att du optimerar din befintliga hemsida med utvalda sökord för att få högre organisk ranking på Google. 

 

SEM står för search engine marketing (sökmotormarknadsföring). Med SEM betalar du för att synas högt i sökresultaten och få fler klick på Google. Du betalar endast när en person klickar på din annons.

 

Rörlig annonsering är annonser i ett rörligt format och som syns på till exempel annonskanalens webb-tv, deras tv-sändning eller youtube-kanal. Du kan även välja att annonsera med rörligt material via banners du köpt, så kallad rörlig display.

 

Paid social – Annonser du betalar för som syns i sociala medie-kanaler, där du själv är med och väljer din målgrupp.

 

Impressions – står för visningar digitalt. Antalet impressions är alltså antalet visningar av din digitala annons.

 

SOV – betyder share of voice och står för hur många visningar du faktiskt köpt av annonskanalens totala antal visningar av allt material. Här talas det om andelar och du kan till exempel köpa 10% av det totala 100%, vilket betyder att just din annons kommer att visas vid en sidvisning av tio. Du kommer alltid upp till det antalet visningar du köpt men din annons kommer inte vara synlig hela tiden.

 

Viewability – står för hur lång tid din annons faktiskt är synlig. För att din digitala annons ska räknas som viewable ska halva display-bannern vara synlig i minst en sekund. Här brukar en bra måttstock vara 70% viewability vilket är en väldigt bra siffra. Det innebär att 70% av de som blivit exponerade för din annons har sett den i minst en sekund.

 

Programmatisk annonsering – är annonsering som inte bara sker på en enda sajt, utan annonsen kan vara synlig i flera olika kanaler. Den riktas mot en väldigt specificerad målgrupp som till exempel ett visst ålderspann eller ett intresse. Annonseringsformen går ut på att du snarare väljer en specifik målgrupp som du sedan riktar in dig på genom ett antal plattformar knutna till denna specifika målgrupp.

 

Datastyrning – Hänger ihop med programmatisk annonsering och betyder att vi på Göteborgs-Posten kan berika din kampanj med vår specifika data. Vi kan styra dina annonser mot till exempel bara män eller kvinnor, mot husägare eller bilägare. Vi kan även se till att din annons endast syns på specifika sidor eller sajter som sportsidorna eller nöjessajten. 

 

Hoppas att du känner dig tryggare när det kommer till ord som rör annonsering digitalt och i print. Lycka till!