Stärk ditt varumärke lokalt med digitala annonser

Med hjälp av digitala annonser kan du öka varumärkeskännedomen inom ditt lokala område. Genom att välja rätt kanaler, annonsformat och målgrupp får du ett genomslag som snabbt sprider ordet om din verksamhet bland rätt personer.

 

När du skapar aktiviteter som stärker ditt varumärke ökar du medvetenheten hos de som inte känner till ditt företag, samtidigt som du stannar top-of-mind hos dina kunder. Budskapet ska bygga förtroende, snarare än att sälja. Digitala annonser är ett enkelt och effektivt sätt att nå ut med ditt varumärke till rätt personer. Och du betalar bara för precis det du får!

 

Digitala annonser för din lokala målgrupp

Du kan alltid målgruppsanpassa dina digitala annonser så att de visas för just de personer du vill nå. Beroende på vilket annonsformat du väljer finns det olika möjligheter. Till exempel kan du ta över en helsida på gp.se, vilket innebär att annonsen dyker upp för alla som går in på gp.se via datorn.

Detta kan också göras för en specifik sektion i tidningen, som sport, nöje eller ekonomi. (Behöver dubbelkolla detta) Om du vill berätta något om din verksamhet kan du göra det i form av en native-artikel. Det innebär att vi placerar en annonsmärkt artikel om ditt företag på nyhetsplats på gp.se. En lösning som passar bra om du till exempel startat ett företag i Göteborg och vill nå lokala läsare.

 

Betala bara för läsning

Väljer du att annonsera med en artikel får du alltid garanterad läsning. Du betalar för antalet klick på din artikel. Det betyder att du själv kan styra hur många som ska läsa din nyhet och anpassa det till din budget. Dessutom kan de kommersiella redaktörerna göra justeringar i realtid genom att till exempel byta rubriker och bilder för att öka intresset för artikeln.

 

Bli hyperlokal med din digitala annons

Med digitala annonser kan du också ringa in en väldigt specifik geografisk plats och nå personer inom ett visst område. För detta är videoannonser på Youtube särskilt effektivt. Ett bra exempel på det är företaget Göteborgslokaler som äger många torg i Göteborg. För att sprida kännedom om torgen skapade de animerade filmer. Dessa spreds sedan på Youtube och visades enbart för de som bodde i anslutning till de aktuella torgen.

Filmen om Landala torg visades bara för de som bodde i Landala, vilket gjorde att de lyckades nå ut till de som verkligen kunde tänkas vara intresserade av sitt lokala torg. Om du är lokalt nischad är detta ett väldigt kostnadseffektivt sätt att jobba med digitala annonser.

 

Välj rätt kanal för dina digitala annonser

För att bygga varumärke och stanna top of mind hos målgruppen är det viktigt att dessa exponeras för ditt varumärke på mer än ett ställe. Därför är det smart att annonsera i flertalet kanaler samtidigt och vara synlig på så många platser som möjligt. Börja med att ringa in din målgrupp och det geografiska området som är viktigt för dig.

Din annonspartner kan sedan hjälpa dig att välja de kanaler som kommer att ge bäst resultat för att bygga ditt varumärke. Oftast tjänar du på att göra en kampanj som finns i flera kanaler, eftersom du kan återanvända samma material på flera ställen. Det skapar också en viktig igenkänning.

 

Digitala annonser – våra bästa tips

För att dina digitala annonser ska få ett bra genomslag är innehållet avgörande. Vad säger din annons? Oavsett om du satsar på en banner, en video eller en skriven artikel måste du se till att kvaliteten på din digitala annons är hög och att du säger rätt saker. Här är några konkreta tips:

  • Fokusera på att ha en bra logga som syns.
  • Försök att hålla texten kort och koncis.
  • När du bygger varumärke är det viktigt att visa upp sig för så många som möjligt.
  • Visa din annons på flera gånger, gärna på olika plattformar.
  • Återanvänd din annons! Du sparar tid och pengar genom att använda samma annons på olika plattformar.
  • Se till att allt ser bra ut. Håll hög kvalitet på loggan, var tydlig med vad ni gör och vad ni står för och undvik att prata om kampanjer och rea när du ska bygga varumärke.
  • När en specifik annonskampanj är över ska du alltid se till att få se fullständigt spridningsresultat. Mätbarhet är det som utmärker digitala annonsering och som gör att du som kund verkligen kan se resultatet av din investering.